29. syyskuuta 2013

Elämys Verkossa

Mikä on elämys ja miten se näkyy verkossa? Päätin aloittaa tutkimukseni tutusta ja turvallisesta googlesta. Kirjoittamalla googlen hakuun sanat elämys tuottaa haku 422 000 tulosta. Heti kuudes hakutulos www.elamys.com sai minut klikkaamaan sisään. Linkki vei minut yrityksen verkkosivuille, joka mainosti itseään seuraavasti: "Näillä sivuilla löydät tietoa elämys-, majoitus- sekä pitopalvelualan yrityksistä. Lisäksi voit helposti pyytää näiltä yrityksiltä tarjousta elamys.comin tarjouspyyntöpalvelun kautta".
Päätin kokeilla palvelua ja etsin itselleni talvilomamatkaa. Suunnittelin lomaa Lappiin ja lähdin etsimään sivustolta elämyksellistä matkaa Lapista.
Lappi on entuudestaan tuttu kohde, jolla on merkittävä, positiivinen kokemus. Ja se on itselleni tärkeä paikka, mutta voiko www.elamys.com tarjota jotain elämyksellistä verkossa.

Elämystä myymässä

Sivustolta valitaan ensin etsiikö aktiviteettiä, majoitusta vai pitopalvelua.
Valitsin aktiviteetin, jonka jälkeen kömpelöllä valikko toiminnalla valitaan  
  • aktiviteetti tyyppi
  • ryhmäkoko
  • ulko- vai sisäaktiviteetti
  • vuoden aika
  • ryhmän aktiivisuus
Tuskastuttavan valintojen jälkeen olin saanut seuraavat valinnat: seikkailu aktiviteetti, 1-10hlö, ulkona, talvella ja ryhmän aktiivisuus on aktiivinen. 
Näillä hakuehdoilla sain uskomattomat 6 eri aktiviteettiä, johon minua  ehdotettiin pyytämään tarjous. Ensimmäinen vaihtoehto on Blokart, en tiedä mitä se on, missä se on ja kuvia ei ole joten tämä jää nyt välistä. 

Koko sivustolla on yksi kuva, joka on jokaisella välisivulla sama. Mistään ei näy, voi vaikuttaa, että haluaisin ostaa sen elämyksen sieltä Lapista. Valitsemalla jonkin alasivun esim. majoitus saa suoraan kaikki majoitusvaihtoehdot pötkönä ja niissä jopa kerrotaan että mistä päin majoitus on.

Onko tämä nyt sitä elämyksellisyyttä verkossa? Itseäni ainakin jäi vain ärsyttämään koko sivusto ja tuntuu surkuhupaisalta, etttä elämys sanan alta voi elämyksellisyys puuttua täysin. Sivustolta ei saa mitään lisätietoa, joutuu vain enemmän etsimään vastauksia. Se ei jätä mitään yllätyksellisyyttä, mukaansatempaavaa, vuorovaikutteista, muistijäljestä puhumattakaan. En tiedä onko koko sivusto vitsi, mutta ainakin hyvin on varmaan sivuilla kävijöitä, hyvällä nimi valinnalla.

Miten Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyskolmio
näkyy www.elamys.com sivustolla?


Tuotteen elementeistä en oikein saa mistään kiinni. Sivustolla on jonkin verran yksilöllisyyttä, mutta sekin in rasittavaa valitessa erilaisia kömpelöitä vaihtoehtoja. Tuotteesta puuttu täysin tarina, kontrasti, moniaistisuus ja vuorovaikutuskin on kömpelön tarjouspyynnön takana.

Tuote ei saa minussa herätettyä mitään motivaation tasoa, päinvastoin. Aisti ärsykkeet jää siihen kuinka tylsä sivusto on ja kuinka kömpelöä sitä on käyttää. Kömpelön valikon takia, en ikinä jaksa mennä niin pitkälle, että jaksaisin lukea yhdestäkään "elämyksestä" yhtään enempää tietoa. Emotionaalinen muutos tästä "tuotteesta" saa, en nimittäin ikinä aio käyttää mitään noin vaikeaa ja kömpelöä. Mieluummin jätän reissun tekemättä. Näin ollen mitään muutosta ei synny.

-Janne

1 kommentti:

  1. Toivottavasti ko. sivun ylläpitäjät lukevat tämän! Miten olisit sivua kehittänyt käytännössä?

    VastaaPoista