29. syyskuuta 2013

Pelit & markkinointi



Pelimarkkinointi on eräs nopeimmin kasvavia markkinointiviestinnän muotoja. Pelimarkkinointi tarkoittaa pelien ja pelillisten ominaisuuksien hyödyntämistä markkinointiviestintään. Erityisesti Internet-teknologian ja sosiaalisen median kehittyminen on luonut tilanteen, jossa pelien avulla voidaan nopeasti tavoittaa jopa miljooniin yltävä potentiaalisten asiakkaiden määrä.

Pelit ovat monessakin mielessä erittäin tehokas markkinoinnin työkalu. Peli voi tarkoittaa esimerkiksi leikkiä, kilpailua tai pelillistä ominaisuutta asiakasmarkkinoinnissa tai yrityksen sisäisessä markkinoinnissa (esim. tiimin kehittäminen tai myyntikilpailu). Pelien toteutustavat ovat moninaiset ja niihin voidaan mainiosti liittää viraalimarkkinoinnin elementtejä. Pelimarkkinointi voi tarkoittaa myös digitaalisen pelimaailman hyödyntämistä markkinointiin.

Yritykset satsaavat jopa satoja miljoonia dollareita pelimarkkinointiin. Se on tehokas markkinointi tapa monestakin syystä:

  • Pelit innostavat ja luovat vahvan tunnesiteen myös pelissä mukana olevaan brändiin
  • Peliä pelataan uudestaan ja uudestaan, jopa vuosien ajan
  • Sosiaalisten pelien houkutteleva kohderyhmä: 30-40 vuotiaat, hyvin toimeentulevat henkilöt
  • Sosiaalinen kommunikointi mahdollistaa pelin nopean leviämisen (esim. Facebookin kautta)
  • Mitattavuus - Pelaajan toimia voidaan seurata ja hyödyntää viestintään
  • Ennenkaikkea, pelit ovat hauskoja! 

En itse nykyään pelaa kovinkaan paljoa, jonkun verran kaveriporukassa erilaisia urheilupelejä.
Tehtävässä tuli pelata jotain peliä ja tutkimaan sen markkinointia.

Päätin kokeilla mobiilipelejä, ne kun ovat nyt kovassa huudossa.

Ensin latasin puhelimeeni FIFA14 Jalkapallo pelin. Peli on minulle tuttu konsoleista ja samaan kokemukseen mobiili versiossa ei päästä. Pelistä puuttuu tunne ja äänet, mitkä ovat konsolissa paremmat. Pelissä näkyy kentänlaidalla mainoksia sekä pelaajien pelipaidoissa, tämä on tiestysti yrityksille hyvää mainosta. Mobiilipeli itsessään on kuitenkin täydellinen markkinointi väline itse konsolipelille. Ja voikin olla, että joudun lähteä kaupoille hankkimaan uuden pelin tulevia kaveri peli-iltoja varten.

Sitten valitsinkin kaksi peliä. Kumpikin peli on tällä hetkellä pinnalla olevan Supercell:in peliä.
Kummatkin pelit on roolipelejä HayDay & Clash-of-clans ideana on rakentaa itselleen oma tila.

a) Hayday:ssa rakennetaan omaa maatilaa, hankitaan karjaa, viljellään viljaa ja rakennetaan tiluksia.

b) Clash-of-clans pelissä rakennetaan omaa klaania, jota harjoitetaan ja rakennetaan tulevia sotia varten.

Kumpikin peli toimi vuorovaikutuksessa, vaikka en edes pelannut peliä. Hayday lähetti muistutuksen, että "farmi ikävöi-sinua" ja muistutti, että minun on koko ajan muistettava hoitaa tiluksiani.Clash-of-clans taas lähetti puhelimeeni viestin viikonlopputarjouksesta.

Kummankin pelin saa ladattua ilmaiseksi puhelimeen ja kummassakin on sama ansaintalogiikka, panostamalla peliin oikeaa rahaa saa aina vähän enemmän ja parempaa hankittua tiluksilleen.

Nämä mikromaksut, jotka ovat tällä hetkellä toimiva rahasampo. Peliyhtiöt tarjoavat pelit ilmaiseksi ja rahastetaan mikromaksuilla, tai myydään peleihin kaikenlaista lisäsälää ihan pikkuhintaan, näin pelaajilta saadaan senttien ja dollarien purot kasvamaan tulviksi.

-Janne

1 kommentti:

  1. Onko pelin sisäiset mikromaksut markkinointia pelissä vai pelin markkinointia?

    VastaaPoista