29. huhtikuuta 2013

Tehtävä 4: Arvoketju



 Miten Internet on vaikuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?

Matkailuyrityksen arvoketju muodostuu asiakkaasta, matkailuyrittäjästä ja välittäjästä. Arvoketjun avulla pystytään analysoimaan tiettyjä toimintoja, joiden kautta yritykset voivat luoda arvoa ja saada kilpailuetua Matkailu on liiketoiminnan alue, joka on yleisesti toiminut eri välikäsien kautta (esim. matkatoimistot, agentit). Tämä on perustunut siihen, että usein matkakohteet ovat maantieteellisesti hyvin etäällä asiakkaasta ja asiakkaan on ollut hankala löytää tietoa kohteesta. Internetin käyttö on kuitenkin pienentänyt välimatkoja maailmalla huomattavasti ja vaikuttanut koko arvoketjuun.

Internetin yleistymisen myötä nyt myös pieni matkailuyritys voi olla suorassa yhteydessä kuluttajiin. Tämä on kaventanut perinteisten jälleenmyyjien kenttää, mutta samalla asettanut matkailuyritykselle vaatimuksen pystyä vastaamaan suurenkin kuluttajajoukon tarpeisiin. Tämä toki mahdollistaa lisäpalvelujen tarjonnan sekä kuluttajapohjaisen tuotekehityksen.

Toisaalta sama kehitys on mahdollistanut tarjottavien palveluiden hinta- ja sisältövertailun, jolla on suuri kuluttajia ohjaava vaikutus. Erilaiset nettipalvelut kuten esimerkiksi agoda tarjoavat kuluttajalle kerralla laajan valikoiman sekä matkailuyrittäjälle näkyvyyttä ilman turhia välikäsiä.

Yrityksen strategia määrittää mitkä ovat ne kanavat, joita yritys myynnissään hyödyntää. Internetin ja teknologian kehitys on muuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjua merkittävästi. Perinteiset jakelukanavat ovat verkossakin mahdollisia; yritys voi verkossa myydä suoraan, välittäjän kautta tai olla vaikkapa mukana globaaleissa jakelujärjestelmissä. Teknologian kehittyminen on synnyttänyt mitä erilaisimpia varausjärjestelmiä, jotka keskustelevat keskenään. Asiakkaalle päätyessään matkailutuote on saattanut käydä useankin järjestelmän kautta. Myös välittäjät, kuten kansainvälinen matkatoimisto ovat arvoketjun eri vaiheissa mahdollisia.

Lähde: pixabay http://pixabay.com/en/connect-connection-cooperation-hand-20333/


     Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?

Tietotekniikan soveltamisella liiketoiminnassa voidaan tehostaa tiedon kulkua viestinnässä, markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Lisäksi sillä on oikein sovellettuna vaikutuksia myös maksuliikenteen nopeuteen, varastonhallintaan sekä jakeluun.

Matkailuyrittäjän haasteena on koota verkkoon kattava, luotettava ja reaaliaikainen matkapalvelutarjonta. Myös kaikkien taustatoimintojen tulee toimia mutkattomasti ja kustannustehokkaasti ja tehokkaasti.

Yrityksen kotisivut ovat tänä päivänä tärkein tiedonhaunkanava, sillä monet etsivät yhteystietoja ainoastaan Internetistä. Sähköisen markkinoinnin toimenpiteitä ovat mm. hakukoneoptimointi, mainostaminen ulkoisilla sivustoilla sekä uutiskirjeillä. Internet tarjoaa tehokkaan kanavan yrityksen osaamisen, palveluiden ja tuotteiden esittelyyn nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kommunikointi ja tiedottaminen ovat nopeaa, sikäli yrityksen kotisivuja päivitetään aktiivisesti.
Sähköistämällä kaupankäyntiä niin b to c kuin b to b tehdään tuotteesta kustannustehokkaammaksi, nopeammaksi ja mahdollistaa saatavuuden reaaliaikaisen päivittymisen eri kanaviin. Vielä useiden kanavien hallinta on osaksi manuaalista ja sisältää näin myös inhimillisten virheiden riskit. Mutta mitä enemmän laitteet saadaan keskustelemaan keskenään reaaliaikaisuus varauksissa ja hinnoissa paranee. Näin saadaan esimerkiksi huonoiten kaupaksi menevät hotellivaraukset alennukseen tai yhdistettyä elämysretkeen ja  nopeasti kuluttajan tietoon eli myyntiin.
Tällä hetkellä isot ohjelmat jotka kommunikoivat hyvin toistensa kanssa ovat kalliita ja siksi ei välttämättä pienelle yrittäjälle järkevä ratkaisu. Yrityksen kannattaa panostaa ratkaisuihin, jotka vähentävät manuaalista työtä ja tehostavat kommunikaatiota asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.


Pohdi miten Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa, vai ohjaako?

Globaalien jakelujärjestelmien vaikutus matkailuyritysten kaupankäyntiin riippuu yrityksen resursseista.  Suuret yritykset saavat helposti globaalia näkyvyyttä, mutta pienten resursseilla niihin voi olla haastavaa päästä kiinni.

Pienemmille matkailuyrittäjille Globaalit jakelujärjestelmät tarjoavat ennen kaikkea markkinointikanavan, jota kautta on mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita. Käytettävyys, sisältö ja hinnat ovat pääelementit, joilla yrittäjä voi perustella asiakkailleen, miksi niiden kannattaisi tehdä varaukset suoraan yrittäjän omilta Internet-sivuilta eikä välttämättä isojen GDS-järjestelmien kautta.

Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat näin yritysten varausteknologioiden valintaa. Halutessaan yrityksensä globaaliin jakelujärjestelmään, täytyy yrityksellä olla juuri tietty teknologia.Tämä teknologia on kallista, joten pienet yritykset karsiutuvat kilpailusta. Varausjärjestelmän kehittämistyö on suurten toimijoiden käsissä, joten sen toimintaan on mukauduttava. Lisäksi globaalit jakelukanavat kilpailevat vapailla markkinoilla yrityksen oman varauskanavan kanssa.

1 kommentti:

  1. Hyvä! Kirjoitat: "Globaaleihin jakelujärjestelmiin (GDS) ohjaavat yritysten varausteknologioiden valintaa ja halutessaan yrityksensä glogaaliin jakelujärjestelmää täytyy yrityksellä on juuri tietty teknologia." Ei ehkä ihan näinkään vaan tietyt globaalit jakelujärjestelmät edellyttävät riittävää määrää kapasiteettia ja faciliteetteja yrityksen toimintaympäristössä ja asiakaspalvelussa.

    Yrityksellä voi olla milteimpä mikä tahansa teknologia tai järjestelmä käytössään (varaus, kapasiteetin hallinta),haasteeksi saattaa muodostua suuret kustannukset mikäli yrityksen käyttämä järjestelmän halutaan liittää tai integroida suoraan globaaliin järjestelmään. Eli mikäli jakelukanavia halutaan hallita suoraan omista käytössä olevista ohjelmistoista käsin. Yleisin tilannehan on, että yritykset hoitavat jakelukanavia erillisillä liittymillä eikä niitä ole mitenkään liitetty yrityksen omiin operatiivisiin järjestelmiin (pl ketju- ja suuremmat hotellit).

    VastaaPoista