Miten Internet on vaikuttanut
matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun?
Matkailuyrityksen arvoketju muodostuu
asiakkaasta, matkailuyrittäjästä ja välittäjästä. Arvoketjun avulla
pystytään analysoimaan tiettyjä toimintoja, joiden kautta yritykset voivat
luoda arvoa ja saada kilpailuetua Matkailu on liiketoiminnan alue, joka on yleisesti
toiminut eri välikäsien kautta (esim. matkatoimistot, agentit). Tämä on
perustunut siihen, että usein matkakohteet ovat maantieteellisesti hyvin
etäällä asiakkaasta ja asiakkaan on ollut hankala löytää tietoa kohteesta. Internetin
käyttö on kuitenkin pienentänyt välimatkoja maailmalla huomattavasti ja
vaikuttanut koko arvoketjuun.
Internetin
yleistymisen myötä nyt myös pieni matkailuyritys voi olla suorassa yhteydessä
kuluttajiin. Tämä on kaventanut perinteisten jälleenmyyjien kenttää, mutta
samalla asettanut matkailuyritykselle vaatimuksen pystyä vastaamaan suurenkin
kuluttajajoukon tarpeisiin. Tämä toki mahdollistaa lisäpalvelujen tarjonnan
sekä kuluttajapohjaisen tuotekehityksen.
Toisaalta sama
kehitys on mahdollistanut tarjottavien palveluiden hinta- ja sisältövertailun,
jolla on suuri kuluttajia ohjaava vaikutus. Erilaiset nettipalvelut kuten
esimerkiksi agoda tarjoavat kuluttajalle kerralla laajan valikoiman
sekä matkailuyrittäjälle näkyvyyttä ilman turhia välikäsiä.
Yrityksen strategia
määrittää mitkä ovat ne kanavat, joita yritys myynnissään hyödyntää. Internetin
ja teknologian kehitys on muuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjua
merkittävästi. Perinteiset jakelukanavat ovat verkossakin mahdollisia; yritys
voi verkossa myydä suoraan, välittäjän kautta tai olla vaikkapa mukana globaaleissa
jakelujärjestelmissä. Teknologian kehittyminen on synnyttänyt mitä erilaisimpia
varausjärjestelmiä, jotka keskustelevat keskenään. Asiakkaalle päätyessään
matkailutuote on saattanut käydä useankin järjestelmän kautta. Myös välittäjät,
kuten kansainvälinen matkatoimisto ovat arvoketjun eri vaiheissa mahdollisia.
Lähde: pixabay http://pixabay.com/en/connect-connection-cooperation-hand-20333/ |
Miten konkreettisesti matkailun
tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston
liiketoimintaprosesseja b to c kaupassa? Entä b to b kaupassa?
Tietotekniikan
soveltamisella liiketoiminnassa voidaan tehostaa tiedon kulkua viestinnässä,
markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Lisäksi sillä on oikein
sovellettuna vaikutuksia myös maksuliikenteen nopeuteen, varastonhallintaan
sekä jakeluun.
Matkailuyrittäjän
haasteena on koota verkkoon kattava, luotettava ja reaaliaikainen
matkapalvelutarjonta. Myös kaikkien taustatoimintojen tulee toimia
mutkattomasti ja kustannustehokkaasti ja tehokkaasti.
Yrityksen kotisivut ovat tänä päivänä tärkein tiedonhaunkanava, sillä monet etsivät yhteystietoja ainoastaan Internetistä. Sähköisen markkinoinnin toimenpiteitä ovat mm. hakukoneoptimointi, mainostaminen ulkoisilla sivustoilla sekä uutiskirjeillä. Internet tarjoaa tehokkaan kanavan yrityksen osaamisen, palveluiden ja tuotteiden esittelyyn nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kommunikointi ja tiedottaminen ovat nopeaa, sikäli yrityksen kotisivuja päivitetään aktiivisesti.
Yrityksen kotisivut ovat tänä päivänä tärkein tiedonhaunkanava, sillä monet etsivät yhteystietoja ainoastaan Internetistä. Sähköisen markkinoinnin toimenpiteitä ovat mm. hakukoneoptimointi, mainostaminen ulkoisilla sivustoilla sekä uutiskirjeillä. Internet tarjoaa tehokkaan kanavan yrityksen osaamisen, palveluiden ja tuotteiden esittelyyn nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kommunikointi ja tiedottaminen ovat nopeaa, sikäli yrityksen kotisivuja päivitetään aktiivisesti.
Sähköistämällä
kaupankäyntiä niin b to c kuin b to b tehdään tuotteesta kustannustehokkaammaksi,
nopeammaksi ja mahdollistaa saatavuuden reaaliaikaisen päivittymisen eri
kanaviin. Vielä useiden kanavien hallinta on osaksi manuaalista ja sisältää
näin myös inhimillisten virheiden riskit. Mutta mitä enemmän laitteet saadaan
keskustelemaan keskenään reaaliaikaisuus varauksissa ja hinnoissa paranee. Näin
saadaan esimerkiksi huonoiten kaupaksi menevät hotellivaraukset alennukseen tai
yhdistettyä elämysretkeen ja nopeasti
kuluttajan tietoon eli myyntiin.
Tällä
hetkellä isot ohjelmat jotka kommunikoivat hyvin toistensa kanssa ovat kalliita
ja siksi ei välttämättä pienelle yrittäjälle järkevä ratkaisu. Yrityksen
kannattaa panostaa ratkaisuihin, jotka vähentävät manuaalista työtä ja
tehostavat kommunikaatiota asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Pohdi miten Globaalit
jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa, vai ohjaako?
Globaalien jakelujärjestelmien
vaikutus matkailuyritysten kaupankäyntiin riippuu yrityksen resursseista. Suuret yritykset saavat helposti globaalia
näkyvyyttä, mutta pienten resursseilla niihin voi olla haastavaa päästä kiinni.
Pienemmille matkailuyrittäjille
Globaalit jakelujärjestelmät tarjoavat ennen kaikkea markkinointikanavan, jota
kautta on mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita. Käytettävyys, sisältö ja
hinnat ovat pääelementit, joilla yrittäjä voi perustella asiakkailleen, miksi
niiden kannattaisi tehdä varaukset suoraan yrittäjän omilta Internet-sivuilta
eikä välttämättä isojen GDS-järjestelmien kautta.
Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat näin yritysten varausteknologioiden
valintaa. Halutessaan yrityksensä globaaliin jakelujärjestelmään, täytyy yrityksellä olla juuri tietty teknologia.Tämä teknologia on kallista, joten pienet yritykset karsiutuvat
kilpailusta. Varausjärjestelmän kehittämistyö on suurten toimijoiden
käsissä, joten sen toimintaan on mukauduttava. Lisäksi globaalit jakelukanavat
kilpailevat vapailla markkinoilla yrityksen oman varauskanavan kanssa.
Hyvä! Kirjoitat: "Globaaleihin jakelujärjestelmiin (GDS) ohjaavat yritysten varausteknologioiden valintaa ja halutessaan yrityksensä glogaaliin jakelujärjestelmää täytyy yrityksellä on juuri tietty teknologia." Ei ehkä ihan näinkään vaan tietyt globaalit jakelujärjestelmät edellyttävät riittävää määrää kapasiteettia ja faciliteetteja yrityksen toimintaympäristössä ja asiakaspalvelussa.
VastaaPoistaYrityksellä voi olla milteimpä mikä tahansa teknologia tai järjestelmä käytössään (varaus, kapasiteetin hallinta),haasteeksi saattaa muodostua suuret kustannukset mikäli yrityksen käyttämä järjestelmän halutaan liittää tai integroida suoraan globaaliin järjestelmään. Eli mikäli jakelukanavia halutaan hallita suoraan omista käytössä olevista ohjelmistoista käsin. Yleisin tilannehan on, että yritykset hoitavat jakelukanavia erillisillä liittymillä eikä niitä ole mitenkään liitetty yrityksen omiin operatiivisiin järjestelmiin (pl ketju- ja suuremmat hotellit).