Tehtävä oli valita jokin www-sivu ja kertoa miten
parantaisin heidän konversiotaan.
Sattumalta muutama kuukausi sitten olin tilanteessa, jossa amazon-verkkokaupassa oli hyviä tarjouksia ja minua kehotettiin menemään ja
tilaamaan sieltä muutama tuote. Heti etusivulle päästyäni olo oli kuin Linnanmäen
vuoristoradasta ulos tulleena. Amazon-sivuston etuna oli tosiaan hyvät
tarjoukset ja vielä ilmainen kotiinkuljetus, mutta en kyllä jatkossa kovin mielelläni
käy ko. verkkokaupassa.
Heti ensimmäiseksi selkeyttäisin heidän etusivuaan. Sivu on
täynnä tavaraa, tarjouksia, tektiä, linkkejä yms.
Kuva: kuvakaappaus www.amazon.com |
Itselleni tulee sekava olo ja mieli vain poistua sivuilta ennemmin kuin alkaa etsimään mistä mitäkin löytyy. Periaatteessa sivuilta löytyy kaikki
tarpeellinen, mutta ne ovat mielestäni vain liian kaaottiset.
Toiseksi muokkaisin heidän navigointiaan sivuilla. Navigointipalkki vasemmalla on jotenkin kömpelö. Itse haluan
edetä nopeasti klik klak ja edessäni on tuotteet mitä tulin etsimään.
Kolmanneksi muokkaisin sivustolla olevien tekstien fontteja.
Nyt tuntuu kuin kaikki teksti on yhtä mössöä. Sivulta ei erota kategorioita,
linkkejä.
Kuva: kuvakaappaus www.amazon.com |
Neljänneksi muokkaisin ”Add to Basket” – napin eli tuotteen lisäämisen ostoskoriin suoraan
hinnan alapuolelle. Jouduin itse jonkin aikaa ihmettelemään miten voin edes
valita ko. tuotteen
Lopuksi muokkaisin sivustolla liikkumista ja tuotteiden
selailemista. Tuotteita ei pysty esimerkiksi vertailemaan. Myös tuotetiedot
ovat heikohkon oloisia. Näinkin suuri ja tunnettu verkkokauppa, niin tuntuu
oudolta, että sivuston kävijät voivat itse lisätä tietoja ko. tuotteesta.
Kaiken kaikkiaan en lähtisi amazon.com sivulle surffailemaan
”ikkuna-ostoksille”. Sivut ovat yksinkertaisesti liian kaoottiset ja vievät
liikaa aikaa. Näin ollen sivuilta ei tule tehtyä heräte-ostoksia, joten sekin on huono puoli.
Minä olen myös pyörinyt Amazonissa muutaman kerran ja samalla fiiliksellä kuin sinä. Ei siellä kauan jaksa olla ja vaikka jotain löytäisi, jää ostokset tekemättä.
VastaaPoistaSilti sivusto on kovin suosittu. Kuinka suosittu vähän selkeämpi sitten voisi olla? :)
Aika rohkea veto! Amazon on käyttänyt konversionsa optimointiin kenties enemmän resursseja kuin mikään muu taho maailmassa. Ehkä on kuitenkin niin, että heillä on liikaa kiinnostusta ainutlaatuisen suositelujärjestelmän luomiseen, josta syystä jokin muu on jäänyt hieman vähemmälle.
VastaaPoista