17. helmikuuta 2013

Internetmarkkinoinnin tehtävä 10.



 Tehtävä oli valita jokin www-sivu ja kertoa miten parantaisin heidän konversiotaan.

Sattumalta muutama kuukausi sitten olin tilanteessa, jossa amazon-verkkokaupassa oli hyviä tarjouksia ja minua kehotettiin menemään ja tilaamaan sieltä muutama tuote. Heti etusivulle päästyäni olo oli kuin Linnanmäen vuoristoradasta ulos tulleena. Amazon-sivuston etuna oli tosiaan hyvät tarjoukset ja vielä ilmainen kotiinkuljetus, mutta en kyllä jatkossa kovin mielelläni käy ko. verkkokaupassa.  

Heti ensimmäiseksi selkeyttäisin heidän etusivuaan. Sivu on täynnä tavaraa, tarjouksia, tektiä, linkkejä yms.

Kuva: kuvakaappaus www.amazon.com




Itselleni tulee sekava olo ja mieli vain poistua sivuilta ennemmin kuin alkaa etsimään mistä mitäkin löytyy. Periaatteessa sivuilta löytyy kaikki tarpeellinen, mutta ne ovat mielestäni vain liian kaaottiset.

Toiseksi muokkaisin heidän navigointiaan sivuilla. Navigointipalkki vasemmalla on jotenkin kömpelö. Itse haluan edetä nopeasti klik klak ja edessäni on tuotteet mitä tulin etsimään. 

Kolmanneksi muokkaisin sivustolla olevien tekstien fontteja. Nyt tuntuu kuin kaikki teksti on yhtä mössöä. Sivulta ei erota kategorioita, linkkejä. 

Kuva: kuvakaappaus www.amazon.com


Neljänneksi muokkaisin ”Add to Basket” – napin eli tuotteen lisäämisen ostoskoriin suoraan hinnan alapuolelle. Jouduin itse jonkin aikaa ihmettelemään miten voin edes valita ko. tuotteen

Lopuksi muokkaisin sivustolla liikkumista ja tuotteiden selailemista. Tuotteita ei pysty esimerkiksi vertailemaan. Myös tuotetiedot ovat heikohkon oloisia. Näinkin suuri ja tunnettu verkkokauppa, niin tuntuu oudolta, että sivuston kävijät voivat itse lisätä tietoja ko. tuotteesta.

Kaiken kaikkiaan en lähtisi amazon.com sivulle surffailemaan ”ikkuna-ostoksille”. Sivut ovat yksinkertaisesti liian kaoottiset ja vievät liikaa aikaa. Näin ollen sivuilta ei tule tehtyä heräte-ostoksia, joten sekin on huono puoli.

2 kommenttia:

  1. Minä olen myös pyörinyt Amazonissa muutaman kerran ja samalla fiiliksellä kuin sinä. Ei siellä kauan jaksa olla ja vaikka jotain löytäisi, jää ostokset tekemättä.

    Silti sivusto on kovin suosittu. Kuinka suosittu vähän selkeämpi sitten voisi olla? :)

    VastaaPoista
  2. Aika rohkea veto! Amazon on käyttänyt konversionsa optimointiin kenties enemmän resursseja kuin mikään muu taho maailmassa. Ehkä on kuitenkin niin, että heillä on liikaa kiinnostusta ainutlaatuisen suositelujärjestelmän luomiseen, josta syystä jokin muu on jäänyt hieman vähemmälle.

    VastaaPoista