17. helmikuuta 2013

Internetmarkkinoinnin tehtävä 7.

Mitä Tarkoittaa Konversio Internetmarkkinoinnissa?

Kuva: anderstoons http://www.flickr.com/photos/andertoons-cartoons/3601491300/sizes/m/


Konversio-optimointi on internetmarkkinoinnin osa-alue, jossa pyritään rakentamaan kotisivut siten, että se saisi mahdollisimman monet sivulla vierailijat toimimaan kuten toivotaan. Verkkosivujen konversioasteella lasketaan vertaamalla toteutuneiden tavoitteiden, esimerkiksi uutiskirjeiden tilausmäärien, määrää verkkosivulla vierailleiden käyttäjien määrään tiettynä ajanjaksona.

Konversioaste ( % ) = Toteutuneet tavoitteet (kpl) / Kävijämäärät

Verkkosivujen konversio-optimointi on yksi internetmarkkinoinnin keskeisimmistä ja nopeimmin kasvavista osa-alueista. Internetmarkkinoinnissa konversiolla voidaan tarkoittaa pääsääntöisesti kahta erilaista tapahtumaa. Verkkokaupassa konversioaste mittaa ostotapahtumien määriä, jotka johtuvat nimenomaan tietystä tapahtumasta, esimerkiksi mainosbannerin klikkaamisesta. Verkkosivuilla konversioaste voi mitata useita erilaisia tapahtumia, esimerkiksi verkkopalveluun rekisteröityneiden käyttäjien määrää, tietokoneohjelman kokeiluversion lataamismääriä tai esimerkiksi uutiskirjeen tilausmääriä. Tärkeintä konversioasteen mittaamisessa on todentaa, että toteutunut tavoite on johtunut nimenomaan tietystä tapahtumasta, esimerkiksi verkkosivun ylläpitäjän pyynnöstä.


Kuinka selittää konversio 6-vuotiaalle?

Esimerkki: poika haluaa ostaa Batman-puvun naamiaisiin:


1) Kauppa mainostaa isosti jo näyteikkunassa Batman-pukua. Puku on puettu ison Batman-malli nuken päälle, josta poika huomaa sen välittömästi ulkona ohi kävellessä.
2.       2) Poika haluaa mennä sisälle katsomaan pukua tarkemmin. Äiti alkaa heti miettiä puvun hintaa.
3.       3)Sisälle liikeeseen päästyä ovelta näkee toisen Batman-malli nuken ja sen yläpuolella hinnan ”Nyt tarjouksessa vain 9,99€/kpl.
4.       4) Kauppa on kokeillut sisällä olevaa mallinukkea monessa eri paikassa (kassan vieressä, liikkeen sivussa), mutta on päätynyt laittamaan sen kaupan taka-osaan, josta sen näkee heti kauppaan sisään astuessa. Samalla asiakas joutuu kävelemätän koko kaupan läpi ja takaisin, jolloin pojan käteen tarttuu ylimääräisiä ns. heräte-ostoksia
5.       5) Kauppa on kokeillut erilaisia nimikkeitä puvulle mm. lepakko-asu, mustarotta-naamio, mutta todennut että Batman on se mikä on 6-vuotiaille tutuin eli näin ollen myös myyvin.

Konversiolla tarkoitetaan siis sitä, miten kauppa on laittanut Batman-puvun esille ja miettinyt miten lapsi sen löytää helpoiten ja kuinka nostetaan kaupan myyntiä.

2 kommenttia:

  1. Hyvin havainnollistettu! =) Ikea myös onnistunut tässä suht hyvin.

    VastaaPoista
  2. Artikkeli ei muuten vastannut oikein otsikon kysymykseen vaan siihen mitä on konversio-optimointi. Mut ei siinä mitään.

    VastaaPoista