17. helmikuuta 2013

Internetmarkkinoinnin tehtävä 8.



Tehtävänä oli tulkita oheista Google-Analytics- kävijäseurantaa.

Kuva: Google http://farm4.staticflickr.com/3346/3542294246_1e9ea65eb4.jpg


Analysointi

Ensimmäiseksi minulle iski silmään kävijöiden sivulla vietetyn ajan muutokset. Vaikka oheisessa taulukossa näkee vain noin kuukauden pituisen jakson käynnit, huomaa siitä että jokin on nostanut yli kolminkertaiseksi sivustolla vietettyä aikaa. Nyt kun en tiedä mikä sivusto on kyseessä, oletan sen olevan blogi tai muu asia-sivusto jolloin sivulla vietetty ajan toivotaankin olevan mahdollisimman iso. Taulukosta näkee selvästi, että jokin suoramarkkinointi työkalu esim. sähköpostimarkkinointi tai hakukoneoptimointi on toiminut, koska suoria kävijöitä on paljon ja sisältö on ollut mielekästä.

Tämän jälkeen käyrät on lähtenyt laskuun, johtuen mahdollisesti markkinoinnin hiipumisesta. Onko ehkä uskottu että markkinointikampanja on toiminut ja panostus siihen on hiipunut. Myös sivustolla vietetty aika on tippunut alle kolmasosaan, joten ne uudet kävijät jotka on tullut jakson loppu puolella eivät ole ehkä tienneet mitä ovat menneet katsomaan, koska välitön poistumisprosentti on myös noussut.

uusia kävijöitä on noin ⅓ koko kävijämäärästä, joten tässä suhteessa hakukoneoptimoinnilla saataisiin uusia kävijöitä lisää. Kävijät koostuvat pääosin jo sivulla olleista, jotka ovat palanneet uudelleen. Tämä voisi tarkoittaa, että ko. sivusto on jokin asiantuntija-blogi, jolloin tietyn alan asiantuntijat ja alaa käsittelevät kävijät ovat palanneet katsomaan sivustolle.

Parannus ehdotus

Mielestäni sivuston kävijöiden vaihtelevuutta pitäisi yrittää tasapainoittamaan. Hakukoneoptimointi voisi tuoda tasaisemmin kävijöitä ja tavoittaa enemmän alan ihmisiä sivustolle. Riippuen nyt sivuston oikeasta luonteesta, uskon että alan ihmiset etsivät aina lisää tietoa ja sitä kautta pitävät avainsanoja Google-Alertsissa

Display-mainonnan kautta saataisiin lisä näkyvyyttä, jotta saadaan uusia kävijöitä sivustolle. Mainonta tulisi kohdistaa alan lehtiin, jotta potentiaaliset alasta/sivusta kiinnostaneet löydetään mahdollisimman tehokkaasti.

Konversiota parantamalla saataisiin sivustolle löytäneet henkilöt löytämään nopeammin hakemansa asiat ja sitä kautta mahdollisesti pysymään sekä viettämään pidemmän aikaan sivuilla.

4 kommenttia:

  1. Oletko laittanut vielä yrityksesi sivuille analyticsia raksuttamaan

    VastaaPoista
  2. Muistaakseni kyllä=) Mutta, nyt kun kysyit niin täytyypä tarkstaa..

    VastaaPoista
  3. Odotin jotain kommenttia Bounce ratesta. Toi on muuten mielenkiiintoinen lause: ". Riippuen nyt sivuston oikeasta luonteesta, uskon että alan ihmiset etsivät aina lisää tietoa ja sitä kautta pitävät avainsanoja Google-Alertsissa" perusteluita pliis!

    VastaaPoista