Tehtävänä oli tulkita oheista Google-Analytics-
kävijäseurantaa.
Kuva: Google http://farm4.staticflickr.com/3346/3542294246_1e9ea65eb4.jpg |
Analysointi
Ensimmäiseksi minulle iski silmään kävijöiden sivulla vietetyn
ajan muutokset. Vaikka oheisessa taulukossa näkee vain noin kuukauden pituisen
jakson käynnit, huomaa siitä että jokin on nostanut yli kolminkertaiseksi
sivustolla vietettyä aikaa. Nyt kun en tiedä mikä sivusto on kyseessä, oletan
sen olevan blogi tai muu asia-sivusto jolloin sivulla vietetty ajan
toivotaankin olevan mahdollisimman iso. Taulukosta näkee selvästi, että jokin
suoramarkkinointi työkalu esim. sähköpostimarkkinointi tai hakukoneoptimointi
on toiminut, koska suoria kävijöitä on paljon ja sisältö on ollut mielekästä.
Tämän jälkeen käyrät on lähtenyt laskuun, johtuen mahdollisesti
markkinoinnin hiipumisesta. Onko ehkä uskottu että markkinointikampanja on
toiminut ja panostus siihen on hiipunut. Myös sivustolla vietetty aika on
tippunut alle kolmasosaan, joten ne uudet kävijät jotka on tullut jakson loppu
puolella eivät ole ehkä tienneet mitä ovat menneet katsomaan, koska välitön
poistumisprosentti on myös noussut.
uusia kävijöitä on noin ⅓ koko kävijämäärästä, joten tässä
suhteessa hakukoneoptimoinnilla saataisiin uusia kävijöitä lisää. Kävijät
koostuvat pääosin jo sivulla olleista, jotka ovat palanneet uudelleen. Tämä
voisi tarkoittaa, että ko. sivusto on jokin asiantuntija-blogi, jolloin tietyn
alan asiantuntijat ja alaa käsittelevät kävijät ovat palanneet katsomaan
sivustolle.
Parannus ehdotus
Mielestäni sivuston kävijöiden vaihtelevuutta pitäisi yrittää
tasapainoittamaan. Hakukoneoptimointi voisi tuoda tasaisemmin kävijöitä ja
tavoittaa enemmän alan ihmisiä sivustolle. Riippuen nyt sivuston oikeasta luonteesta, uskon että alan ihmiset etsivät aina lisää tietoa ja sitä kautta pitävät avainsanoja Google-Alertsissa
Display-mainonnan kautta saataisiin lisä näkyvyyttä,
jotta saadaan uusia kävijöitä sivustolle. Mainonta tulisi kohdistaa alan lehtiin, jotta potentiaaliset alasta/sivusta kiinnostaneet löydetään mahdollisimman tehokkaasti.
Konversiota parantamalla saataisiin
sivustolle löytäneet henkilöt löytämään nopeammin hakemansa asiat ja sitä
kautta mahdollisesti pysymään sekä viettämään pidemmän aikaan sivuilla.
Oletko laittanut vielä yrityksesi sivuille analyticsia raksuttamaan
VastaaPoistaMuistaakseni kyllä=) Mutta, nyt kun kysyit niin täytyypä tarkstaa..
VastaaPoistaOdotin jotain kommenttia Bounce ratesta. Toi on muuten mielenkiiintoinen lause: ". Riippuen nyt sivuston oikeasta luonteesta, uskon että alan ihmiset etsivät aina lisää tietoa ja sitä kautta pitävät avainsanoja Google-Alertsissa" perusteluita pliis!
VastaaPoistaPs. olitko laittanut "raksuttamaan?"
VastaaPoista