17. helmikuuta 2013

Internetmarkkinoinnin tehtävä 4.


Miten tehdä kattava markkinointisuunnitelma? Mitä eroa suunnitelman tekemisessä on nykyään verrattuna aikaan ennen Internettiä? Mikä on SOSTAC?

Näitä kysymyksiä pyrin avaamaan seuraavassa.

Kuva: mikecogh http://www.flickr.com/photos/mikecogh/6829055029/sizes/m/



SOSTAC on Paul Smithin kehittämä markkinoinnin suunnittelun malli. Malli jakaa markkinointisuunnitelman kuuteen osaan, joka huolellisella suunnittelulla ja toteuttamisella on  tehokas työkalu toiminnan kehittämiseen haluttuun suuntaan.

Mikä SOSTAC on?
  1. (S)ituation: Missä olemme nyt?
    • Mikä on kilpailuvahvuutemme? Mihin tarpeisiin emme vielä vastaa? Mitkä on markkinointikanavamme?
  2. (O)bjectives: Missä haluamme olla?
    • Markkinoinnin-, liiketoiminnan tavoitteemme? Ja ovatko ne realistiset?
  3. (S)trategy: Mitä pitää tehdä, jotta pääsemme sinne?
    • Miten menemme haluttuihin tavoitteisiin? Markkinoinnin segmentointi
  4. (T)actics: Mitä toimenpiteitä aiomme tehdä?
    • Miten kommunikoimme? Mitkä on viestintäkanavamme? Ja miten varmistamme niiden riittävyyden?
  5. (A)ction: Miten toimimme?
    • Kuka tekee, mitä tekee ja milloin tekee?
  6. (C)ontrol: Miten seuraamme onnistumistamme?
    • Kuka vastaa mittausten tuloksista ja kuinka usein? Miten varmistumme että mittaamme oikeita asioita?
SOSTAC markkinointimalli

On tärkeätä, että aina käytäisiin kaikki kuusi vaihetta läpi. Kolme ensimmäistä vaihetta ovat yleisiä mutta niissä pysytellään vielä operatiivisen toiminnan ulkopuolella. Hyväkin suunnitelma epäonnistuu, jos käytäntöön vientiä ei ole suunniteltu huolella. TAC vaiheissa mennään operatiiviselle toiminnantasolle, jossa alkuvaiheet pilkotaan pieniin toteutettaviin ja mitattaviin palasiin. Miksi loppuvaiheet usein jää tekemättä? Syynä voi olla tehtävien haastavuus ja siksi ehkä tyydytään vain yleisluontoisiin toimiin.


Erot markkinoinnin suunnittelussa ennen ja jälkeen internetin

Mielestäni markkinoinnin suunnittelu nykyään ei eroa ajasta ennen Internettiä juurikaan. Työkalujen valinta, asiat tapahtuvat nopeammin sekä kenties entistä tarkemmalla segmentoinnilla. Nykyisin on jopa enemmän tehtävää, koska kanavia on useampia (Some). Käymällä läpi SOSTAC-mallin markkinointisuunnitelmaa tehdessä tiedetään missä ollaan, mitä halutaan, mitä tehdään, miten tehdään,  kenelle markkinointi kohdistetaan ja miten tuloksia seurataan. 

Onnistuneen markkinointisuunnitelman tulisi pitää samat vaiheet sisällään nykyään kuin myös ennen Internet aikaa. Nykyään segmentoinnin merkitys on kasvanut eri kanavien takia. On tiedettävä kohderyhmänsä ja miten se käyttäytyy.  Esimerkiksi median siirtyminen digitaaliseen muotoon tuo lisää työtä, koska tällä hetkellä on vielä molempia. Muun muassa Helsingin sanomat julkaistaan nykyään niin printtinä kuin verkkojulkaisuna tablettiin, tietokoneelle ja appsina kännykkään

Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on erityisen tärkeää tuntea eri kanavat ja niiden kohderyhmät. Kohdistaessaan markkinointinsa pelkästään esim. Internetiin jää paljon potentiaalisia asiakkaita mainonnan ulkopuolelle. Jos taas sijoittaa markkinoinnin pelkästään sosiaaliseen mediaan, jää paljon käyttäjiä ulkopuolelle jotka käyttävät nettiä, mutta eivät ole sosiaalisia median käyttäjiä.

1 kommentti:

  1. Kanssasi täysin samaa mieltä. Jos täysin oikein haluaisi tehdä kuvan kanssa niin ko. nimimerkki olisi suoralinkki linkkiin.

    VastaaPoista