20. helmikuuta 2013

Internetmarkkinoinnin tehtävä 2.



Kesti todella kauan että löysin mielenkiintoisen artikkelin, lopulta löysin mielenkiintoista luettavaa Internetistä. Keski-Suomen matkailun sähköinen teemalehti sähköinen liiketoiminta & matkailu, jonka artikkeli Fiksu asiakas haastaa yritykset s. 28


Artikkelissa Jyväskylän yliopiston (markkinoinnin) professori Heikki Karjaluoto käsittelee markkinoinnin muuttumista vanhasta digiaikaan.  Karjaluoto sanoo että kaikille markkinoinnin ammattilaisille tuttu neljän”peen” eli (4p= tuote, hinta, jakelu, viestintä) aika on ohi. Ostopäätöksen siirryttyä digitalisoitumisen myötä yritykseltä asiakkaalle markkinointi ajattelun on myös muututtava.


Kuva:Plymouth devon http://www.flickr.com/photos/wavyday/4557938166/sizes/m/


Markkinointitavat muuttu

Vanhan käsityksen mukaan ostoprosessi on yksisuuntainen tapahtuma. Digitalisoitumisen eli Internetin ja apuvälineiden yleistymisen myötä ostoprosessi on muuttunutkin kaksisuuntaiseksi. Yksinkertaisin esimerkki on matkan hankinta. Ennen vanhaa matka hankittiin kivijalkaliikkeestä tai puhelimella. Nykyään Internetistä tutustutaan kohteeseen ja matkanjärjestäjään. Vertaillaan kohdetta ja luetaan palautetta mitä muut asiakkaat on antanut. Internetin myötä yritys ei voi enää hallita ja vaikuttaa siihen mitä heistä kirjoitetaan ja kerrotaan. Heidän ainoa keino selvitä on olla siellä missä asiakas alkaa suunnitella matkaa. Yrityksen on pystyttävä tarjoamaan yksilöityä markkinointia, jotta tavoitetaan kaikki potentiaaliset asiakkaat.

Tärkeimmät tekijät

Karjaluodon mukaan tulevaisuuden kaupankäyntiä tulee muuttamaan kaksi tekijää. Ensimmäinen on mobiili-laitteiden käyttäjien kasvu. Markkinoijien tulee jatkossa tavoittaa mobiilikäyttäjät ja myös kohdentaa oikea aikaisella viestinnällä. Mobiilissa käytössä tulevaisuuden viestintä tulee pohjautumaan paikkatietoisuuteen. Mainonnan tulee kohdistua mobiilin paikkatietoisuuteen juuri oikeaan aikaan, paikkaan ja tilanteeseen. Paikkatietoisuus voisi olla esimerkiksi lisämyyntiä kohteessa suoraan puhelimeesi. Matkalla ollessa, retkien mainostaminen ja muistutus voisi tuoda lisämyyntiä esimerkiksi sateen sattuessa. 

Toinen tekijä on sosiaalisen median muuttama sisällöntuotanto. Yritysten on tulevaisuudessa panostettava sisältömarkkinointiin. Blogit, keskustelupalstat, sosiaalinen median palvelut (twitter, facebook) tulee olemaan tärkeitä sosiaalisen dialogin ja positiivisen kuvan antamiseksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka markkinointikeinot muuttuvat digitaalisuuden myötä, niin liiketoiminnan perusasiat ei muutu. Kavereiden suositukset painavat edelleen vaakakupissa.

 




2 kommenttia:

  1. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kavereiden suositukset taitavat painaa entistä enemmän vaakakupissa :)

    VastaaPoista
  2. No jos oikein tarkkoja ollaan niin ei tämä tieteellinen artikkeli ollut, mutta koska sanoin, että en ole tiukka niin menee.

    Heikki on oiva esimerkki siitä, että myös akateemisesta maailmasta tuleva voi kirjoittaa ja toimia yritysystävällisesti.

    VastaaPoista