Tehtävänä oli etsiä jokin yksittäinen onnistunut Internet-markkinointi
case. Lähiaikoina olen etsinyt erilaisia polttarielämyksiä ja sieltä nousi www.elamyslahja.fi
-sivusto esiin. Sivusto on Suomen johtava elämyslahjojen nettikauppa. Yrityksen sivuilta
voi hankkia lahjaksi mm. formula-autolla ajamisesta laskuvarjohyppyyn ja kaikkea siltä
väliltä.
Kuva: krismartis http://www.flickr.com/photos/krismartis/491208565/sizes/m/ |
Kampanja & kohderyhmä
Sivusto on hakukoneoptimoitu hyvin, koska mm. sanoilla elämys, polttari elämys, lahja sanoilla elamys.fi nousee google hakujen kärkeen. Yrityksen kotisivuja tutkiessa huomaa, kuin
heidän sivusto on täynnä linkkejä on mm. valmiita elämyspaketteja, lahjoja tilaisuuden mukaan, lahjoja saajan
mukaan jne. kaikki nämä ovat linkkien alla.
www.elamyslahja.fi
kohderyhmä on kaikki jotka ovat ostamassa lahjaksi jotain hieman
tavallisuudesta poikkeavaa läheiselleen tai miksei liikelahjanakin. Tämmöiset
ryhmät voi jaotella ainakin polttari-porukat, tasavuosia juhlivien läheiset,
liikelahjoja jakavat yritykset, pariskunnan toisilleen jne. Kohderyhmä on
laaja, mutta siihen on yritys on varautunut suurella tarjonnalla.
Hakukoneoptimoinnin tavoite on löytyä ensimmäisenä google
hausta. Uskon että yritys on asettanut tavoitteeksi löytyä heti ensimmäisten
joukossa, kun asiakas alkaa kartoittamaan lahjaa läheiselleen.
Tässä esimerkki omakohtaisesta hausta Googlen kautta.
Suunnittelemme kaverillemme polttareita ja ensimmäisenä tietysti googlesta
etsitään erivaihtoehtoja.
Asetin hakusanoiksi polttari+elämys+uusimaa
Kuva: Kuvakaappaus Google https://www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&sclient=psy-ab&q=polttari+el%C3%A4mys+uusimaa&oq=polttari+el%C3%A4mys+uusimaa&gs_l=hp.3...91653.92712.9.92873.8.8.0.0.0.0.94.631.8.8.0...0.0...1c.1.3.hp.ahQXiox3Ozw&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42553238,d.bGE&fp=41e197bba55d5579&biw=1280&bih=659 |
Kolme ensimmäistä tulosta on www.elamyslahja.fi osoitteesta.Title tagit on nimetty vielä osuvasti polttarit
miehelle, polttarielämykset ja polttarit naiselle.
Mittarit sekä kehityskohteet
Kampanjan mittareina uskon, että yritys on käyttänyt suoria
vierailuja sivuilla sekä sivuilla käytettyä aikaa. Sivut ovat helpot käyttää,
navigointi on helppoa ja sieltä löytyy paljon kiinnostavia tuotteita, jos on
etsimässä elämyslahjaa läheiselleen. Yrityksen kotisivut ovat mielestäni hyvin
linkitetty, hakukoneoptimointi toimii ja heiltä on mahdollista tilata
uutiskirjeet. Miten jatkaisin
markkinointikampanjaa? En ole huomannut /löytänyt mistään elämyslahja.fi
mainosbannereita. Itse tekisin muutaman erilaisen kokeilun mainosbannereita ja
laittaisin valtakunnallisten sanomalehtien kotisivuille. Näin mahdollisesti
saataisiin uusia kävijöitä, jotka ovat ajatelleet jotain ehkä hieman
perinteisempää lahjaa läheiselleen.
Kampanjan hyvä puoli on ehdottomasti hakukoneoptimointi.
Sivut löytyvät heti ja otsikot ovat puhuttelevia. Sivuston sisältö on selkeä ja
siellä on helppo edetä. Olen itse käynyt sivuilla monesti jälkikäteen
katsomassa jos löytyisi jotain mukavaa itsellekin. Varsin onnistuneeksi
kampanjan tekee myös otsikoinnit, ne ovat ko. asiaa etsiville puhuttelevia ja
tuntuu, että sieltä löytyy kaikki, joten miksi kuluttaa aikaa ja etsiä enää
mitään muuta. Sivustolla on kuvia ja videota elämyksistä, joten niistä saa
hyvän kuvan mitä on hankkimassa. Sivusto hyödyntää myös sosiaalista mediaan
twitterin, facebookin ja blogin avulla.
Kampanjan kehittämiseksi olisin
käyttänyt mainosbannereita tai
affliate-mainontaa. Yrityksen sivuja en ole huomannut aiemmin muuta kautta,
joten tällä tavoin löydettäisiin pontetiaalisia uusia asiakkaita, jotka ei
vielä tiedä tämänkaltaisista lahjoista.
Hyviä havaintoja heidän tekemistään internet markkinoinnin toimista. Tiedän itsekkin yrityksen (työni kautta), mutta en ole koskaan heidän mainoksiaan missään nähnyt, eli jos ei satu googlettamaan heitä esiin on näkyvyys pieni!
VastaaPoistaHeillä varmaan tuossa hakukonenäkyvyydessä auttaa se, että verkko-soite sisältää sanan elämys ja elämyslahja. Ymmärtääkseni näitä Google arvottaa vielä hyviä otsikoita/alasivujakin enemmän!
VastaaPoistaLaura: joo sitä olen ihmetellyt, vai onko myynti niin hyvää ettei tarvitse enempää markkinoida?
VastaaPoistaMirka: Näin olen itsekkin ymmärtänyt.
Voipi olla, että puskaradio toimii heidän kannalta erittäin hyvin :)
VastaaPoistaJossakin artikkelissa Seth Godinin kirjassa puhuttiinkin juuri siitä, että jos hoitaa oikeat asiat oikein, ei perinteistä mainontaa tarvitse tehdä. Internetin ihmeellinen maailma helpottaa tätäkin. Paikallislehdet jäävät nuolemaan näppejään.
VastaaPoistaPieni tekninen seikka: pitkä url rikkoo sivuston.
VastaaPoistaMuuten oivallinen teksti, mutta jos kyseessä olisi oikea blogipostaus niin kiinnittäisin enemmän huomiota aloituksen.